‘ISO’ гэж юу вэ?
‘ISO’ нь Олон Улсын Стандартын Байгуулллага гэсэн үгийн товчлол бөгөөд Швейцарын Женев хотод төвтэй. Тус байгууллага нь олон улсын мянга мянган стандартыг гаргаж ирсэн бөгөөд чанарын удирдлагын 9000 цуврал стандарт энд мөн багтдаг. ISO 9001 нь бизнесийн байгууллагын чанарын удирдлагын тогтолцооны олон улсын стандарт юм.
ISO 9000 цуврал нь дараах стандартуудаас бүрдэнэ:
• ISO 9001: Шаардлагууд: энэ нь хэрэв та чанарын удирдлагын тогтолцоог нэвтрүүлж, Сертификат авах гэж буй бол ямар шаардлагуудыг хангасан байх ёстойг зөөж өгдөг.
• ISO 9004: Стандартыг хэрэгжүүлэх явцад шаардлагатай сайжруулалтыг хийх заавар. Байгууллагын дээд удирдлагад зориулсан, Чанарын удирдлагын тогтолцоогоо зөвхөн хэрэглэгч, үйлчлүүлэгчийн шаардлагад нийцүүлээд зогсохгүй байгууллагын бүх сонирхогч талуудын хүсэлт, шаардлагад нийцүүлэн тасралтгүй сайжруулан хөгжүүлэхэд нь зориулан Чанарын удирдлагын 8 зарчимд тулгуурласан.
• ISO 19011: Байгаль орчны аудит хийх заавар. Ганц энэ стандарт дотор чанарын болон байгаль орчны аудитыг үр дүнтэй төлөвлөх, удирдах, үнэлэхэд зориулсан зарчмын дөрвөн шийдэл/дэмжих нөөц байгаа:
1. удирдлагын тогтолцооны аудитын зарчмыг маш тодорхой тайлбарласан
2. аудитын хөтөлбөрийн удирдлагын заавар
3. дотоод эсвэл гадаад аудитыг удирдах заавар
4. аудиторуудын чадвар болон үнэлгээний зөвлөгөө.
Стандартын үндэс нь аудиттай холбоотой хүн бүрт үр дүнтэй ажиллахад нь туслах зарчмын цуврал юм. Энэ нь аудитын удирдлагын одоогийн процесст чиглэгддэг учир аль ч удирдлагын тогтолцоонд аудит хийхэд хэрэглэхэд тохиромжтой.
ISO 9000 = ISO 9000 + ISO 9001 + ISO 9004+ISO 19011.
Энэ стандарт нь олон улсын ISO 14001, OHSAS 18001 стандартуудтай нягт уялдаатай хэрэгждэг бөгөөд эдгээр стандартуудын аль нэгт шинэчлэл, өөрчлөлт ороход гурвуулаа зэрэг шинэчлэгдэж, сайжруулагдаж байдаг онцлогтой.
ISO 9001 стандартыг ISO 14001, OHSAS 18001 стандартуудтай зэрэг нэвтрүүлэх боломжтой.
‘ISO 9000’ гэж юу вэ?
Энэ нь аливаа байгууллагад үр дүнтэй, чанарын удирдлагын тогтолцоог хэрэгжүүлж ажиллуулахад нь дэмжлэг үзүүлэх зорилготой хөгжиж ирсэн бүлэг стандартыг нэрлэдэг нэр томъёо юм. Байгууллагуудад баталгаажуулалт хийдэг стандарт нь ISO 9001:2008 юм.
ISO 9001:2008 юуг санал болгодог вэ?
ISO 9001:2008 нь хэд хэдэн чухал давуу талыг өгдөг.Үүнд:
•Бүх салбарт хэрэглэж болох нэг стандарт
•Олон улсын хэмжээнд тогтсон стандарт
•Чанарын удирдлагын гуравдагч талын баталгаажуулалт
•Байнгын сайжруулах боломж
Байгууллагад үзүүлэх эдгээр давуу талуудын хамаарал нь хэрэглэгчдийн хүлээлт ба танай зах зээлээс хамаарах болно. ISO 9001:2008 нь чанарын байнгын хөгжил дэвшлийн үйл явцыг хөдөлгөх түлхүүр юм.
Ямар зорилго агуулдаг вэ?
ISO 9001:2008 нь эцсийн бүтээгдэхүүн (бараа, үйлчилгээ)-ийг баталгаажуулахын оронд бүтээгдэхүүн боловсруулах үйл явцыг илүү анхаардаг. ISO 9001:2008-ын гол зорилго нь танай бүтээгдэхүүн үйлчилгээ хэрэглэгчийн сэтгэл ханамжийг бий болгоход тогтмол чиглэдэг гэсэн баталгааг хэрэглэгчдэд өгөх явдал юм.
Мэргэжлийн үйлчилгээний байгууллагын хувьд хэрэглэгчдийн авч буй үйлчилгээний чанарын нэг чухал бүрэлдэхүүн хэсэг бол тогтмол байдал (найдвартай байдал) юм. ISO 9001 чанарын удирдлагын гэрчилгээг аваагүй ч гэсэн уг тогтолцоог нэвтрүүлснээр хэрэглэгчдийн сэтгэл ханамж, ажиллагсадын бүтээмж нэмэгдэх боломжтой.
BPR (бизнесийн үйл явцын шинэчлэл), CQI (чанарыг тасралтгүй сайжруулах), TQM (Чанарын нэгдсэн удирдлага) зэрэг чанарын санаачлагууд нь чанарыг сайжруулах, үйлчилгээний тодорхой нэг түвшинг бий болгох буюу хэрэглэгчдийн хүлээлтийн түвшинг хангахын тулд юу хийх хэрэгтэйг тодорхойлоход хэрэг болно. Харин ISO 9001:2008 нь байгууллагын чанарын төлөвлөгөөг хэрхэн хэрэгжүүлэх стратегийг гаргаж өгөхөөс гадна хэрэгжүүлэх арга замыг заадаг.
ISO 9001:2008 нь үйлчилгээний чанарт баталгаа өгдөг үү?
ISO 9001:2008 нь бидэнд хэрэгтэй цорын ганц баталгаажуулалт мөн үү?
Стандартын үндсэн бүлгүүд нь ямар зорилготой вэ?
ISO 9001:2008 баримт бичгүүдээс алийг нь хэрэглэх ёстой вэ?
Стандартын цувралаас гэрчилгээ авах стандарт ISO 9001:2008 ба гүйцэтгэлийг сайжруулах удирдамж ISO 9004:2000 гэсэн хоёр баримт бичгийг анхааралтай унших хэрэгтэй. Мөн дараах 4 стандарт танд хэрэгтэй:
• ISO 10013:1995-Чанарын гарын авлага хийх удирдамж
• ISO/TR 10013:2001-Чанарын удирдлагын тогтолцоо- баримт бичгийн талаарх арга зүйн зарчим
• ISO 10015:1999-Чанарын удирдлага- сургалтын арга зүйн зарчим
• ISO 9000:2005, Чанарын удирдлагын тогтолцоо – суурь асуудал, тайлбар толь
Хэрэв байгууллага дээр аудит хийхээр бэлдэж байгаа бол ISO 19011 – аудитын шаардлагуудтай танилцсанаар аудитын хандлагыг ойлгоход дөхөм болно.
Үйлчилгээний тогтолцооны ямар хэсэгт аудит хийх вэ?
Ямар тоног төхөөрөмж, хэрэгслийг хамруулах вэ?
ISO 9001:2008 стандартад “Дэд бүтэц” (6.3), “Ажлын орчин” (6.4), “Худалдан авалт” (7.4) гэсэн заалтууд байдаг. Ерөнхийдөө чанартай үйлчилгээ үзүүлэхэд ажиллагсдад шаардлагатай бүх дэмжлэгүүд, түүнчлэн ажиллагсадын хэрэгцээ ба худалдан авалтыг тодорхойлоход ашиглах үйл явцууд энд багтана.
Боловсон хүчний нууцлалын зэрэг бүхий бүртгэлийг яах вэ?
Чанар бол боловсон хүчний асуудал бөгөөд ISO 9001:2008 нь боловсон хүчний сургалтыг чухалчлан авч үзсэн байдаг. Хэрэв танай байгууллага өдөр бүрийн ажлын ачааллаас шалтгаалан ажиллагсадыг хөгжүүлэх асуудлыг байнга хойш тавьдаг бол ISO 9001:2008 нь ажиллагсадад зохих хугацаа, бололцоог олгоход тань тус дөхөм болно.
Үйл явцын менежмент яагаад хэрэгтэй вэ?
•Зорилтуудыг тодорхойлсон байх, гүйцэтгэлийн тогтвортой байдлыг хангах
•Хэрэглэгчтэй харилцах дотоод зохицуулалтыг хийсэн байх
•Сэргийлэх арга хэмжээний үр дүнг гаргах
•Төлөвлөгөөний биелэлтийн үр дүнг гаргах
•Чанарын удирдлагын тогтолцооны гүйцэтгэлд нотолгоо гаргах
Бизнес эрхлэх аргаа өөрчлөх хэрэгтэй юу?
Үгүй. ISO 9001:2008 нь бизнес эрхлэх тодорхой аргыг шаарддаггүй, стандартын шаардлагуудад нийцсэн байхыг шаарддаг. ISO 9001:2008 нь ‘юу хийхээ хэл’ ‘хэлснээ хий’ гэсэн журмаар явагдана. Гэхдээ байнгын сайжруулах үйл явц нь бизнес үйл ажиллагаагаа хэрхэн явуулж байгаагаа эргэн харах боломж олгодог.
Хэрэглэгчтэй харилцахад алдаа гаргахгүйн тулд дотоод журамдаа өөрчлөлт оруулах тохиолдол практикт гардаг. Мөн баталгаажуулалтанд бэлтгэх үйл явц нь хэрэглэгчийн шаардлагад анхаарлаа хандуулахад тус болно. Ер нь ISO 9001:2008 нь хоосон шаардлагуудыг хангах биш, хэрэглэгчийн сэтгэл ханамжийг бий болгох чанарын удирдлагад чиглэгддэг.
Бүртгэгч гэж хэн бэ?
Аудитор гэж хэн бэ?
Нэр томъёоны утга
•Үндэсний стандартын байгууллага (national standards body) нь Олон Улсын Стандартын Байгууллагын гишүүн байгууллага юм. Энэ нь стандартын хэрэгжилтийг хариуцаж , стандарттай холбоотой санал гаргадаг.
•Бүртгэгч (Registrars) нь компаниудад ISO 9001:2008-ын гэрчилгээ олгох буюу бүртгэл хийдэг. (Олон улсын стандартын байгууллага нь гаргасан стандартандаа баталгаажуулалт хийхгүй, гэрчилгээ олгохгүй ба бусад байгууллагын олгосон баталгаажуулалтыг хянахгүй). Бүртгэгч нь Үндэсний Стандартын Байгууллагаас хамааралгүй тусдаа байдаг.
•Үндэсний итгэмжлэгдсэн байгууллага (National accreditation body) нь бүртгэгчийг шалгаж итгэмжилдэг. Зарим оронд стандарчилал ба баталгаажуулалтын үүргийг нэг байгууллага гүйцэтгэдэг.
•Аудитор (auditors) нь баримт бичиг ба байгууллагад хөндлөнгийн хяналт хийнэ. Аудитор нь ISO 19011:2002-д заасан зөвлөмжүүдийг мөрдөж байгаа гэдгээ үзүүлэх чадвартай байх хэрэгтэй. Олон улсын боловсон хүчин баталгаажуулах холбоо (International Рersonnel Сertification Association, www.iatca.org) -ноос чанарын удирдлагын тогтолцооны аудиторт шалгуур тогтоож байдаг бөгөөд заримдаа уг холбоо аудиторыг гишүүнээр баталгаажуулсан байдаг.
Ажилтнуудын зарцуулах хугацаа, сургалтын хувьд ямар байх вэ?
Үл тохирол бүр дээр залруулах арга хэмжээ авах ёстой юу?
Байгууллагын зүгээс аудитын багийн дүгнэлттэй санал нийлэхгүй бол яах вэ?
Энэ нь нэг удаагийн ажил уу?
Гэрчилгээг эхлээд 3 жилийн хугацаатай олгодог. Гэхдээ энэ хугацаанд бүртгэгч чанарын удирдлагын тогтолцоо зохих ёсоор ажиллаж байгаа эсэхийг нягтлах зорилгоор 6 буюу 12 сар тутамд аудит хийх бөгөөд 3 жил тутамд дахин баталгаажуулах аудит явуулна.
Гаргасан зардлаасаа илүү ашиг тустай гэдгийг хэрхэн мэдэх вэ?
•Илүү чадвартай туслан гүйцэтгэгч сонгох
•Ажилтнуудын ур чадварын шаардлагыг таних бодитой үндэслэл болох
•Ажилтнуудыг сургах сургалтын хэрэгцээний бодитой үндэслэл болох
•Ажлаа сайн хийх дадал заншлыг нэмэгдүүлэх
•Ажлыг дахин хийх ба ажлын төгсгөлд гарах асуудлаас үүдэн гарах зардлыг бууруулах
Гэрчилгээ авснаар ямар эрхтэй болох вэ?
Гэрчилгээ авсан бол танай байгууллага маягт, нэрийн хуудас болон бусад маркетингийн материалуудад бүртгэгчийн тэмдгийг заасан нөхцлийн дагуу ашиглах эрхтэй болно.
Гэрээ байгуулсан байгууллагад:
• Чанарын анхны дүн шинжилгээ хийх,
• Чанарын удирдлагын тогтолцоог хэрэгжүүлэх талаар сургалт зохион байгуулах,
• Чанарын удирдлагын тогтолцооны стандарт нэвтрүүлэх талаар зөвлөгөө өгөх,
• Чанарын удирдлагын тогтолцооны стандарт нэвтрүүлэх ажлыг зохион байгуулж, Сертификат авах хүртэлх хугацаанд баримт бичгийн боловсруулалт, стандартын хэрэгжүүлэлт, хэвшүүлэлтийн үе шатуудад хамтран ажиллана.
Хамтран ажиллах үе шат
1-р үе шат:
1.4. Стандарт нэвтрүүлэх шаардлагыг хамтран тодорхойлох
1.5. Стандарт нэвтрүүлэх ажлын удирдамжийг хамтран боловсруулах
1.6. Хамтран ажиллах гэрээ байгуулах
2-р үе шат:
2.1. Стандарт нэвтрүүлэх баг бүрдүүлэх
2.2. Ажлын байр, бичиг баримтуудад анхны дүн шинжилгээ хийх
2.3. Стандартуудын шаардлагыг хангах ажлын төлөвлөгөө гаргах
2.4. Стандартуудын чиглэлээр сургалт зохион байгуулах
2.5. Шаардагдах баримт бичгүүдийн жагсаалт гаргах
2.6. Чанарын гарын авлага, баримт бичгүүдийг боловсруулах
3-р үе шат:
3.1. Стандартыг ажлын байранд нэвтрүүлж, хэрэгжүүлэх
3.2. Стандартын хэрэгжилтэд дотоод аудит хийх, сайжруулах
3.3. Стандартын хэрэгжилтэд удирдлагын дүн шинжилгээ хийх, сайжруулах
4-р үе шат:
4.1. Баталгаажуулалтын байгууллагад хүсэлт гаргах
4.2. Баталгаажуулалтын байгууллагаар анхны аудит хийлгэх
4.3. Аудитаар илэрсэн зөрчил, дутагдлыг арилгах
4.4. Баталгаажуулалтын аудит хийлгэх
5-р үе шат: ISO 9001 олон улсын стандартын Сертификат гардаж авах.
6-р үе шат: Гэрээний хугацаа дуусах.